Povodom obilježavanja Mjeseca hrvatskoga jezika dana 15. ožujka 2017. posjetili smo  Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.

Učenicima su predavanja i radionicu održale Milica Mihaljević i Marijana Horvat.

 

Saznali su nešto o djelatnosti Instituta, radu odjela za hrvatski standardni jezik, upoznali su se s Hrvatskim pravopisom, Školskim rječnikom hrvatskoga jezika i portalom Bolje je hrvatski te s nekim temama objavljenim u časopisu Hrvatski jezik (imena, frazemi, svijet računala, pravopisni problemi). Na kraju su igrali različite obrazovne igre i kvizove.

01.02.2017  učenik Andrej Mitić (inače pasionirani igrač video igrica) održao je prezentaciju  „Utjecaj video igara na ponašanje i komunikaciju mladih“. Andrej je obrazložio  zašto ljudi uopće igraju igre. Razlozi su razni: osim zabave i opuštanja, nekima služe kao  bijeg od problema, neki na  trenutak  mogu postati netko drugi, napraviti nešto što ne mogu u stvarnom životu. Koji god razlog bio, igranje igara može imati pozitivne i negativne učinke. Zaključak prezentacije potkrijepljen je istraživanjima  neuroznanstvenika čije je mišljenje da  igranje video igara nije toliko štetno kao što se prikazuje, štoviše, dobro je igrati video igre, ali ne prekomjerno.

Fašnik se obilježava u svim krajevima Hrvatske, no svaki kraj naše zemlje ima svoje specifičnosti. Zajedničko svima je da se traži krivac za sve nedaće iz protekle godine. Krivca se uvijek nađe, a to je Fašnik, ili u primorju Pust. Njemu se sudi, on priznaje krivnju i na pokladni utorak se spaljuje na glavnome trgu. Kada je krivac spaljen, sve nedaće i brige otišle su u dim, dolazi nam proljeće, slave se veselje i smijeh, pjesma i ples i sva dobra ovoga svijeta. 

Nije bitno na koji način obilježavamo maškare… Bitno je da na kratko postanemo netko drugi, da se veselimo, slavimo, pjevamo, plešemo, a uz dobro raspoloženje uspijemo prizvati sreću i otjerati zlo i na taj način upotpunimo čaroliju ovog zabavnog običaja. 

Projekt Prevencija nasilja među učenicima  se sastoji od tri modula sa sljedećim temama: Klima i kultura doma, Prevencija  nasilja u maloljetničkim vezama te Sigurnost na Internetu i socijalnim mrežama i Cyberbullying. Ove godine realizirale su se aktivnosti III. modula. Projektni tim vode stručna suradnica doma Jelena Mamić, prof. te mr.sc. Andreja Marcetić, odgajateljica. Nositelji projektnih aktivnosti su učenici edukatori: Domagoj Hedl, Magdalena Šimek, Ivana Tomac, Sara Sočan, Mario Mišić, Andrej Mitić i Gabrijela Kojnok. U prvoj fazi realizacije projekta učenici su educirani i upoznavani sa sadržajem projekta. Nakon provedene edukacije edukatora  učenici su  provodili radionice na sastancima odgojnih skupina s temom „Sigurnost na Internetu i socijalnim mrežama i cyberbullying“. Tijekom realizacije ovog  modula učenici doma upoznati su sa odgovornim ponašanjem i bontonom na Internetu, odgovornim ponašanjem na društvenim mrežama, nasiljem preko Interneta, zakonodavnim okvirom i zakonskim posljedicama neprimjerenog ponašanja na Internetu i neodgovornog korištenja informacijsko - komunikacijske tehnologije.

Ove godine učenici su pokrenuli humanitarnu akciju prodaje ručno izrađenih kuglica i figurica sa božićnim motivima i sakupljanje boca namijenjenog Fondu za učenike doma te humanitarnu akciju za štićenike u Centru za radnu terapiju i rehabilitaciju „Sv. Vinko Paulski“ – Oborovo. Ove aktivnosti su se provodile među predmetno, u suradnji s kreativnom i keramičarskom radionicom te sekcijom za humanitarni rad i volontiranje, koje su vodile stručne suradnice Jelena Mamić, prof. i Nadica Hanžek, prof. te odgajateljice Luca Jurić, prof. i mr. sc. Andreja Marcetić.

Grupa za praćenje kulturnih događanja u pratnji prof. Mandir, odvela nas je ovo polugodište još jednom u kazalište. U dramskom kazalištu Gavella gledali smo Molierovog Umišljenog bolesnika u režiji Krešimira Dolenčića. Iako nismo Francuzi, a i vremena su se promijenila, pa kazalište nije više jedina zabava kao u “davna” vremena, svejedno smo se dobro nasmijali i zabavili! 

Kazališnu sezonu u našem domu otvorili smo slavnim baletom Sergeja Prokofjeva  Romeo i Julija prema istoimenoj Shakespearovoj drami. Lirska priča o tragičnim veronskim ljubavnicima, u koreografiji slavnog francuskog umjetnika Patricea Barta, izazvala je nepodijeljeno oduševljenje i kritike i publike. 

Pravila ponašanja odavno su prešla granice osobnog, fizičkog kontakta i proširila se na tzv. cyberspace. Tako su unazad par godina i društvene mreže , kao najnoviji kanal komunikacije dobile svoja pravila ponašanja. Još kada svemu dodamo informaciju da će gotovo 87% poslodavaca prilikom zapošljavanja pogledati facebook profil kandidata, a 65% na temelju viđenog zaključiti odgovara li im kako se prezentirate online i odgovarate li kulturi njihove kompanije – pravila ponašanja na društvenim mrežama postaju još važnija. 

Dane sjećanja na Vukovar završili smo izletom u grad heroja. Posjetili smo vukovarsku bolnicu, Ovčaru i Memorijalno groblje gdje smo odali počast svim žrtvama i braniteljima Vukovara. Razgledali smo i neke od najpoznatijih simbola Vukovara – stari vodotoranj i križ na ušću Vuke u Dunav, a uz stručno vodstvo obišli smo i novootvoreni  Muzej vučedolske kulture. Na odlasku smo prošli Trpinjskom cestom (“groblje tenkova”) gdje je otvoren Spomen dom hrvatskih branitelja  - zgrada  napravljena u obliku čvrsto stisnute šake koja simbolizira snagu kojom se Vukovar branio od agresije.

Dane sjećanja na Vukovar upotpunili smo gostovanjem trojice pripadnika legendarnih Gromova. Njihove postrojbe ispisale su neke od  najsvjetlijih stranica Domovinskog rata jer su bile vrhunski motivirane i osposobljene za vođenje oružane borbe. Ovim putem smo iz prve ruke, kroz svjedočanstvo stvarnih sudionika, čuli zanimljive priče o njihovom ratnom putu i o domovinskom ratu općenito. 

U mjesecu prevencije ovisnosti posebno smo istaknuli problem alkoholizma kod mladih koji je u sve većoj mjeri zamijećen kod učenika osnovne i srednje škole. Naši učenici Martina Osrečak, Martin Župančić i Dubravko Pleša vodili su zanimljivu radionicu o uzrocima, razvoju  i posljedicama alkoholizma te učinkovitim načinima rane prevencije i liječenja.